CASEMANAGEMENT EN CASEMANAGER

Waarom moet het casemanagement worden bijgehouden?

Het Casemanagement moet worden bijgehouden als gevolg van wet- en regelgeving om WIA te voorkomen. Het heeft te maken met de wettelijke verplichting om alles gedurende het ziekteproces vast te leggen in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter. Het uitgangspunt hierbij is dat werkgever, medewerker en arbodienst alles moeten doen om WIA te voorkomen en dat er dan ook precies kan worden nagegaan waar het niet goed is gegaan wanneer iemand in de WIA dreigt te komen.

Wie en wat is de Casemanager en wat doet de Casemanager?

De Casemanager is iemand die wordt aangewezen door de werkgever om het ziekteproces te begeleiden, aantekeningen bij te houden en de medewerker bij te staan tijdens zijn verzuim. Het aanwijzen van een casemanager is verplicht. De Casemanager begeleidt de zieke medewerker. De Casemanager is eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij ziekte. De Casemanager houdt het verzuimdossier bij dat begint met het plan van aanpak. Daarnaast geeft de Casemanager geeft informatie over de wettelijke aspecten van de arbeidsongeschiktheid en organiseert trajecten om de WIA-aanvraag te voorkomen zoals het inzetten van ‘Spoor 2 trajecten’ maar ook samen met de medewerker inzetten/organiseren van andere interventietrajecten is mogelijk.

Heeft u behoefte aan een externe Casemanager die uw medewerkers begeleidt? Ik kan die rol voor u vervullen.